Všichni jsme chodili do školy, kde byli učitelé hodní, ale i ti přísní. I po těch letech, co jsem opustil školní lavici vzpomínám možná právě více na ty přísné, přísné a spravedlivé.

Časy se mění, v mnoha ohledech k lepšímu, někdy bohužel naopak. Je patrný trend, kdy se některé děti s jejich rodiči cítí dotčeně, když je učitel napomene, zadá jim domácí úkol, chce po nich výsledky, požaduje 45 minut pozornost, nebo hodina či výuka neprobíhá podle jejich představ. Doba je rychlá, tak je potřeba se s problémem nepárat a pokusit se dosáhnout svého cíle bez ohledu na ostatní děti, učitele nebo školu. Výjimkou pak bohužel nejsou ani anonymní stížnosti k České školní inspekci ve snaze vyhodit učitele, který představám rodičů neodpovídá. Tyto anarchistické tendence neumím a nemíním pochopit. Udávat se prostě nemá. Každý, kdo je s výukou nespokojen, může se kdykoliv obrátit na vedení školy, školskou radu nebo na nás jako zástupce zřizovatele. Jednejme, prosím, férově, respektujme se navzájem a nebojme se postavit za své názory, i když nejsou právě populární a nepřinesou nám prospěch. Naučme se přijímat názor druhých, protože ten náš nemusí být vždy správný, může být zkreslen zaujatým pohledem na problém a neodpovídat kvůli tomu realitě. Nedávejme našim dětem špatné příklady. Jsou naším zrcadlem.

Tímto textem se chci za zřizovatele vyjádřit k dění v posledních týdnech, kdy někteří rodiče a jejich přizvaní zástupci bezdůvodně opakovaně napadli kvalitu chaberské základní školy. Ignorují přitom fakta a nerespektují výsledek šetření České školní inspekce, která anonymní stížnosti týkající se kvality výuky jednoho z dotčených učitelů jednoznačně vyvrací. 

O závěrech inspekce se může kdokoliv přesvědčit na webových stránkách ČŠI. Máme skvělou základní školu, která poskytuje kvalitní vzdělání a dlouhodobě se ve srovnání škol z celé Prahy 8 umisťuje na předních příčkách. Inspekce ve své zprávě vyvrací, že by pan učitel pochybil a nedělal svou práci dobře. Učitel má výborné výsledky, celkově pozitivní vliv na rozvoj dětí, a co je podstatné, děti ho mají rády.

Jedna věc je proto mít odlišný názor, věc druhá pak od některých rodičů ignorace těchto faktů a provádění systematických útoků k učiteli, které mohou hraničit až s šikanou. Proti takovému chování je třeba se ohradit a osobně jej odmítám, jelikož v důsledku znevažují a zpochybňují nespornou kvalitu naší školy. 

A jen pro pořádek podotknu, že pouze ředitelka školy je jedinou kompetentní osobou, která má právo si vybírat své kolegy a zaměstnance (což je běžnou praxí ve vyspělých školských systémech).

Poskytování vzdělávání je veřejnou službou a škola má postavení veřejnoprávního subjektu v oblasti státní správy školství, jehož působnost a pravomoc upravuje především školský zákon. Neexistuje proto jediný důvod, proč by se ve věci měli jakkoliv angažovat místní politici bez příslušné kompetence a zasahovat do ní. Naší povinností jako zřizovatele je zejména zajistit co nejlepší podmínky pro plnění povinné školní docházky dětí, a tak také činíme. 

Politické vedení Dolních Chaber je zde tedy především od toho, abychom například ve spolupráci s pražským magistrátem zajistili a realizovali rekonstrukci a dostavbu ZŠ, její vybavení a celkově pokud možno co nejlepší podmínky, potřebné finanční prostředky, případně pomohli s řešením dalších problémů týkající se školy, a v neposlední řadě školu také hodnotili. Naše škola poskytuje kvalitní vzdělání, hodnotíme ji proto kladně a budeme i nadále podporovat její všestranný rozvoj včetně profesního rozvoje učitelů a současně osobnostní rozvoj dětí. Za dotčeným panem učitelem, učitelským sborem a vedením školy pevně stojíme, vážíme si jich a oceňujeme jejich práci v této nelehké době. 

Pane učiteli, děkuji Vám za Vaši práci, máte plnou podporu moji i mých kolegů, vydržte!

JUDr. Milan Golas,

1.místostarosta s kompetencí pro oblast školství