V dnešní době se politika dělá především na sociálních sítích, což do našeho prostoru vnesl A. Babiš a spousta subjektů v tom vidí cestu, jak si urvat svůj kus slávy a popularity. Bohužel sociální sítě, primárně Facebook, je navržen na emocionální a pocitovou komunikaci. Rácio se vytratilo a fakta nikoho nezajímají.

Škola se standardními výsledky a stabilizovaným chodem se stane „zpátečnickou“, bez snahy o inovace. Učitel je označen za špatného, emoce jedou, byť školní inspekce ve zprávě nic takového neuvádí.

Nebo nepřijatelná varianta okruhu je najednou variantou přijatelnou, protože se posune o pár desítek metrů dál a přidá se jedna zatáčka navíc. Troška emocí a je to přijatelná verze a lze to prodat jako výhru dlouholeté snahy. 

To je svět, ve kterém nyní žijeme. Na to by si dalo i zvyknout, ale bohužel to vede k chybným rozhodnutím a strategiím. 

Zpět k té matematice. Přechod na Hejného je náročný, stojí to peníze na vybavení, proškolení učitelů atd. Většina rodičů, co po této metodě volají si slibují, že to bude děti více bavit, že si budou více věřit a tak dále. 

Co k tomu ale říkají fakta? Nedávno vydaná zpráva „Hejného metoda výuky matematiky v mezinárodním výzkumu TIMSS“, (Březen 2022), přesně toto zjišťuje. Jaké jsou výsledky? Nic moc.

Neprokázalo se, že by děti vzdělávané Hejného metodou viděli matematiku jako atraktivnější, nebo že by si v ní více věřili. Dokonce v kolonce „Nemají rádi matematiku“ vedou děti vzdělávané pomocí Hejného metody s Hejného učebnicí.

Až se příště zase vyrojí zástup odborníků na vzdělávání a začnou volat po změnách ve výuce v Chaberské škole, zkusme se zeptat, zda tomu rozumí. Na jakých faktech je tento názor postavený a zda to dětem opravdu pomůže, nebo uškodí.

Jakub Haláček

Odkaz na studii: https://www.nadacecs.cz/data/documents/de/ncs-pf-timss-a4-digital.pdf